Kulin Sea Seven Days Later & Puresh, Rangkaian Produk Penjagaan Kulit Halal Dari Korea - emilinda

Tuesday, February 13, 2018

Kulin Sea Seven Days Later & Puresh, Rangkaian Produk Penjagaan Kulit Halal Dari Korea


Sekiranya diajukan pertanyaan mengenai kecantikan kulit kepada kaum hawa, rasanya semua memilih untuk memiliki kulit yang sihat dan cantik. Bukan setakat kaum hawa je, kaum lelaki juga mahukan kulit yang cantik dan flawless. Lumrah manusia sukakan kecantikan. Cantik itu subjektif, pelbagai definisi cantik boleh kita tafsirkan. Bergantung pada individu. Tapi bagi saya sendiri, cantik itu kita yang rasa. Tak guna beribu insan lain memuji kecantikan kita andai kita sendiri merasa diri kita tak cantik. Mana tidaknya, cantik itu terserlah dari dalaman, terpancar pada luaran diri kita. Macam mana boleh terpancarnya kecantikan pada fizikal kita? Apabila kita selesa dan yakin dengan diri kita. Yes, bila deep down kita merasa diri kita cantik, kita akan merasa lebih yakin terhadap diri kita dan lebih menghargai diri kita sendiri. Dari situlah terserlahnya kecantikan setiap individu. Saya bukanlah menyuruh korang semua perasan diri cantik, diva dan sebagainya. Apa yang saya maksudkan ialah jaga diri kita luaran dan dalaman. Apabila semuanya terjaga, kita dengan sendirinya akan merasa diri kita cantik. Makanya akan tampil lebih yakin dan menonjol dalam setiap apa yang kita lakukan dalam kehidupan kita.


Lebih kurang sebulan yang lepas saya sempat menghadiri workshop penjagaan kulit yang dianjurkan oleh Kulin Sea. Jenama Kulin Sea ni agak baru bagi saya. Kulin Sea merupakan syarikat pengeluar serta pengedar bagi set penjagaan kulit dari Korea iaitu set Seven Days Later dan Puresh UV Protector. Saya merasa cukup teruja saat melangkahkan diri ke workshop tersebut. Mana tidaknya, bakal didedahkan dengan info kecantikan katakan. Kulin Sea ini diasaskan oleh warga Malaysia sendiri, tetapi segala research and development adalah di Korea. Kulin Sea diasaskan oleh tiga individu hebat dengan latar belakang dan kemahiran yang berbeza. Ketika berlangsungnya workshop tersebut, ketiga-tiga pengasas itu turut berkongsi cerita tentang bagaimana terhasilnya jenama rangkaian penjagaan kulit tersebut. Seronok mendengar cerita orang lain tentang perjalanan perniagaan mereka. Mereka turut menunjukkan demo penggunaan produk-produk tersebut. Impressed betul tengok hasilnya.



Selain itu, turut ditampilkan juga Mr Imam yang diterbangkan khas dari Korea. Mr Imam ni salah seorang yang terlibat secara langsung dalam R&D produk Kulin Sea ni. Penerangan Mr Imam tentang kecantikan dan produk-produk Kulin Sea ini sangat menarik perhatian saya. Yang lebih menariknya tentang produk Kulin Sea ini ialah produk ini disahkan halal dan boleh digunakan tanpa was-was. Kalau korang kenal saya, selama ni saya banyak guna skincare dan kosmetik Korea kerana kebanyakannya memang sangat bagus. Tetapi saya sering juga diajukan persolaan tentang halal ke tidak produk-produk tersebut? Hmmm, isu halal ke tidak ni sebenarnya agak luas skopnya untuk diceritakan. Bukan sahaja aspek penggunaan bahan yang halal, tetapi juga soal kebersihannya. Selalunya saya tak berani nak jawab dengan yakin berkenaan isu ini kerana bagi saya, sekiranya kita yakin dengan status produk tersebut, kita guna la. Kalau tak yakin, tak payah guna. As simple as that. Semuanya terletak pada diri kita. Konsep halal ni sendiri luas skopnya, dan pemahaman terhadap hal ini adalah berbeza bagi setiap individu. Tapi yang pastinya produk Kulin Sea ni dah pun disahkan halal untuk digunakan. Siap dapat pengiktirafan halal dari GIMDES iaitu Turkey Highest Halal Certification. GIMDES ni turut diiktiraf oleh JAKIM, korang boleh buat semakan di http://www.halal.gov.my/150216.pdf.


Set Seven Days Later ini terdiri dari 3 produk iaitu Seven Days Later Waterful Magic Whitening Essence, Seven Days Later Premium Multy Essence, dan Seven Days Later Fish Collagen Powder. Dengar nama set ni, Seven Days Later pun saya dah excited. Adakah boleh flawless selepas tujuh hari penggunaan? Hihi. Set Seven Days Later ini menggunakan bahan semulajadi. Cara penggunaan pun senang sahaja. Boleh rujuk cara kat bawah ni.

Langkah 1: Kulin Seven Days Later Premium Multy Essence

Premium Multy Essence ni didatangkan dalam bentuk spray. Mudah je, just bukak penutup dan spray pada muka yang dah bersih. Alah, spray macam kita spray face mist tu. Dah spray tu, dab je guna jari supaya lebih sekata seluruh muka. Bahan utama Premium Multy Essence ni adalah aloe vera, jadi tak hairan la bila spray tu rasa segar dan nyaman je kat muka. Selain mengurangkan radang pada kulit wajah, aloe vera juga bagus untuk mengekalkan lembapan pada kulit.


Selain penggunaan aloe vera, bahan lain yang turut digunakan adalah ginko, buah delima, buah tin dan buah mulberry yang sememangnya mempunyai khasiat dan kebaikan yang tersendiri. Antaranya ialah mampu membuang kotoran  dan sel kulit mati pada kulit wajah di samping membantu mengembalikan sel kulit yang sihat dan segar.



Langkah 2 : Kulin Seven Days Later Waterfull Magic Whitening Essence

Yang ini pula didatangkan dalam bentuk pump. Wangi, tidak melekit, tidak berminyak dan sangat mudah diratakan pada kulit. Hanya perlu picitkan sedikit pada telapak tangan, dan campur dengan Kulin Seven Days Later Fish Collagen Powder. Sebelum di tepek pada muka tu, fish collagen powder perlu diletakkan bersama-sama supaya kedua-dua bahan ini dapat memperbaiki struktur kulit wajah yang rosak di samping kolagen berfungsi sebagai bahan penganjal kepada kulit.


Diformulasikan daripada 4 bahan semulajadi yang terkenal di Korea iaitu Vitamin Tree’s fruit, Hollyhock and Aloe Vera, Privilege Plant Extract, dan Snail Extract. Bahan-bahan ini telah diguna pakai sejak dari zaman dahulu lagi dan telah terbukti mampu memberikan kulit yang anjal & cantik. Ianya juga mengandungi pelbagai khasiat daripada buah delima, buah tomato dan pelbagai lagi sumber semulajadi yang lain yang juga merupakan sumber vitamin C kepada kulit.


Langkah 3 : Kulin Seven Days Later Fish Collagen Powder



Macam yang saya bagitahu tadi, Fish Collagen Powder ni kena campur dengan Waterfull Magic Whitening Essence. Just tuangkan dikit kata atas Waterfull Magic Whitening Essence yang dah dipicitkan ke telapak tangan. Lepas tu blend kan kedua-dua bahan tadi, barulah disapu pada kulit.

Campur, kemudian blendkan kedua-duanya

Rasanya semua sedia maklum bahawasanya fish collagen sangat bagus dan bermanfaat kepada kesihatan serta kecantikan kulit. Dapat menganjalkan kulit disamping menyalurkan nutrisi yang diperlukan oleh kulit kita. Turut berfungsi untuk mencerahkan dan mengurangkan kedutan pada wajah.


Langkah 4 : Puresh UV Protector SPF35 PA

Last but not least, don’t ever skip UV protector! Kulit kita ni berharga, kulit kita perlukan pelindung dari radikal bebas dan sinaran UV. Sinaran UV ni la yang buat kulit kita jadi nampak lebih tua dari usia. Kalau korang jenis yang agak malas nak pakai UV protector, rasanya saya faham kenapa. Says sendiri kurang gemar memakai UV protector sebab kebanyakan UV protector yang dijual di pasaran Malaysia ni, agak berminyak. Tak selesa dipakai untuk jangkamasa lama. Kejap je kulit muka dah rasa rimas. Tapi, saya tekankan sekali lagi, sinaran UV tersangatlah bahaya untuk kulit kita. Jadinya, bermula hari ini tolong jangan skip UV protector.



Puresh UV Protector dilengkapi dengan SPF 35 iaitu level optimum untuk perlindungan dari sinaran UVB. Apa yang menariknya, Puresh UV protector ni tak melekit dan berminyak macam UV protector yang lain! Best gila, this has been my favorite UV protector since last month. Selain itu, Puresh UV Protector ni bersifat water resistant. Kalau nak swimming ke, atau jenis yang kuat berpeluh, Puresh UV protector ni sangatlah sesuai sebab dia susah luntur dari kulit.


Korang boleh tengok pada video pendek yang saya rakam kat atas ni, step by step penggunaan set Kulin Seven Days Later. Saja la terlebih rajin pulak buat video, haha. Kalau diperhatikan cara saya apply produk ni ke muka, saya dab je, takde nak tonyoh-tonyoh sangat kat muka tu. Kenapa? Sebab sebenarnya teknik dab & pat lebih selamat dan lebih elok untuk kulit wajah kita. Yela, jangan la nak kasar-kasar sangat pada kulit sendiri kan. Kata nak kulit cantik? Kalau sapu dengan ganas sangat, nanti tak pepasal kulit jadi merah-merah dan kulit seolah dipaksa menerima nutrisi.


Apa rasanya setelah sebulan menggunakan rangkaian Kulin Seven Days Later dan Puresh UV Protector? Alhamdulillah, bagi saya produk ni selamat digunakan dan bertindak seeloknya untuk keperluan penjagaan kulit wajah bagi bukan sahaja kaum hawa tetapi juga lelaki. Seperti yang saya tekankan pada awal tadi, apa pun rangkaian produk yang kita pakai, yang penting ianya mampu menyalurkan nutrisi yang baik untuk kulit kita sekaligus mampu buat diri kita rasa cantik dan yakin. Macam mana nak orang lain rasa diri kita cantik kalau kita sendiri tak yakin dengan diri kita, kan? Sekian dari saya untuk kali ini.

Untuk maklumat lanjut, sila layari :
Website : www.kulin.asia
Instagram : @Kulinsea
Email : hello@kulin.asia
Telefon : +6019-2216713

13 comments:

  1. salam ziarah & follow sini...cantik botolnya..hihi

    ReplyDelete
  2. makin femes produk kbeauty sekarang ni

    ReplyDelete
  3. Tengok emi makin cantiklan ,Kalau yang nak try beli online je ke ada Watson xde ke

    ReplyDelete
  4. suka tengok packaging dia..botol dia pun cun..mcm eksklusif sgt even dr korea kan..produk korea mmg terbaik

    ReplyDelete
  5. Bagusnya bahan2 yg dia gunakan.. No wonder mmg sah halal kan... Cantik packaging produk dr korea2 ni kan.. Nmpk lain dr yg lain..

    ReplyDelete
  6. Wow megujakan..dlm byk2 produk korea dipasaran..seven days ni lebih menarik

    ReplyDelete
  7. namanya unik je kan. kulin.. botol pun tb suka sebab kaler dia tu.. sejuk je mata memandang.. tengok video emi pakai produk ni pun macam best je..

    ReplyDelete
  8. Cantik packagingnya... dengan kandungan aloe vera dalam tu mesti best produk ni.

    ReplyDelete
  9. Wow, great Ingredients, delima, buah tin, buah mulberry, aloe vera dan banyak lagi. Lagi pulak mmg diperakui halal, memang tak ragu dah nak guna.

    ReplyDelete
  10. Akak suka dengab produk k beauty ni. Tambah-tambah lagi bahan yang di gunakan semua boleh makan.

    ReplyDelete
  11. Produk korea kebanyakannya bagus dan organik kan.bagyslah kalau skincare kulin nih halal so tak perlu ragu ragu nak guna.

    ReplyDelete
  12. I really like the Puresh UV Protector. I use it everyday!

    ReplyDelete
  13. Halal cosmetics from Korea.......very good!
    Indeed we need more cosmetic products that is certified halal JAKIM.

    ReplyDelete

Kindly leave your comment/feedback here.