Street Churros kini di KL Sogo! - emilinda

Wednesday, January 24, 2018

Street Churros kini di KL Sogo!



Biasa dengar Street Churros tak? Mungkin ada segelintir yang belum tahu tentang Street Churros ni. Atau mungkin jugak ada yang tahu tapi tak pernah cuba sendiri keenakan rasa churros di Street Churros ni. Dulu masa awal-awal kewujudan Street Churros di Malaysia, gigih betul saya ke IOI Mall Putrajaya semata nak merasai sendiri keenakan churros yang sebenar. Masa tu, itulah satu-satunya outlet Street Churros kat Malaysia. Jujurnya lepas tu saya tak pergi dah. Kenapa? Sebab jauh. Saya tinggal kat Sentul. Jarang sangatlah nak ada urusan kat Putrajaya tu. Lepas tu Street Churros ada buka beberapa lagi cawangan lain dekat One Utama, Sky Avenue, Berjaya Times Square, MyTOWN, dan Empire Shopping Gallery. Tetapi semua tu pun agak jauh lokasinya. Sesetengah tu takde la jauh sangat pun, tapi jaranglah nak ke lokasi-lokasi tu. Ada la jugak terfikir nak ke Berjaya Times Square untuk makan churros ni memandangkan itu jela yang paling dekat pun. Tapi asyik tangguh aje, end up tak pergi pun.




Baru-baru ni perasan ada papan tanda Street Churros kat Sogo. Tapi masa tu dorang masih belum mulakan operasi lagi, masih dalam renovation. Serious rasa excited masa tu, tak sabar! Yela, sebab dah lama mengidam kan haha. Fyi, saya memang kerap ke Sogo memandangkan ofis saya memang tersangatlah dekat dengan Sogo. Selalu petang lepas kerja, singgah beli sayur atau barang dapur kat Sogo. Dari rumah pun tak jauh sangat. Alah, senang cerita memang dekat sangatlah!

So hari Sabtu yang lepas akhirnya saya berkesempatan menyantap churros kat outlet baru Street Churros di Sogo ni. Dah rancang sesiap memang nak ke sana melempiaskan nafsu makan sepuasnya, lepas tu baru lepak kat mana-mana siapkan kerja. Kalau tak silap, ini merupakan outlet ke tujuh Street Churros di Malaysia. Jangan tak tahu, Street Churros ni merupakan rangkaian kafe churros terbesar di dunia. Kiranya kafe Street Churros ni adalah rangkaian kafe terbesar di dunia yang memang specialize in churros making.




Bila dah lama mengidam ni, kemain tamak order sebanyak yang mungkin hahah! Ikut hati nak order banyak lagi, tapi sebab takut tak habis makanya berpada-pada la ye. Berbanding kali pertama saya makan di Street Churros dulu, kali ni dah banyak pertambahan dari segi menu di Street Churros. Ada beberapa menu yang baru. Of course la saya cuba semua menu baru yang ada. Itu seharusnya!

Street Churros RM5.90 - Cinnamon, Chocolate, Cheese

Filling Churros RM7.90 - Chocolate, Cream Cheese, Korean Strawberry

Stick Churros (choose up to two flavors) RM9.90 - Chocolate, Cinnamon, Cheese

Ice-cream Churros RM7.90
Ice-cream Churros with toppings RM8.90 ( Swiss Cheese, Chocolate Cheese, Blueberry Cheese, Butterscotch Cheese)

Churros ni lagi best dimakan bersama dipping sauce, Kat Street Churros ni sendiri ada empat jenis dipping sauce iaitu Chocolate, Cream Cheese, Blueberry, dan Butterscotch. Harga bagi setiap dipping sauce adalah RM1.90. Antara menu terbaru yang paling menarik perhatian saya adalah Churro Fries. Dengar nama aje dah boleh bayangkan kot macam mana rupa churros ni, kan? Churros dalam bentuk seperti fries! Best gila weyh. Out of all the churros in Street Churros, ini favorite saya so far. 


Churro Fries yang berharga RM7.90 ni tersangatlah crunchy dan sedap dijadikan kudap-kudapan. Didatangkan dalam tiga perisa iaitu Sour Cream, Tomato, dan Seaweed. Agak-agak yang mana satu pilihan hati? Bila dah rasa ketiga-tiga perisa, ternyata perisa seaweed paling terasa sedap di tekak saya ni. Siap repeat order lepas tu, tapau bawak balik! Walaupun churros diperbuat dari tepung, tapi bila kecil-kecil macam fries, tak muak langsung. Boleh makan banyak-banyak.


Minuman pun dah lebih banyak pilihan berbanding dulu. Tapi dalam banyak-banyak minuman, saya suka Lemon Ade sebab rasa dia masam-masam manis. Sesiapa yang kenal saya memang tahu saya suka minuman yang masam. Minuman masam boleh neutralkan balik makanan manis yang kita dah makan. Takde la rasa muak nanti, so boleh makan banyak-banyak haha. Itu taktik saya sebenarnya.

Ini antara minuman terbaru jugak la. O'My Mango dan O'My Coconut - RM9.90

Korean Citron, Passion Fruit, Lemon Ade - RM7.90

Cafe Latte - RM8.90
Caramel Macchiato, Spanish Latte – RM9.90

Non-coffee drinks : Green Tea, Chocolate, Milk Tea – RM8.90

Apa yang uniknya Street Churros ni, doh churros tu sendiri adalah freshly made, and hand-crafted supaya terhasilnya churros yang segar. Setiap hari doh churros diuli dan tidak digunakan semula keesokan harinya. Faham tak apa yang cuba saya sampaikan? Doh hari ni, dia habiskan hari ni. Bukan tak habis hari ni, esok guna balik. There's no such thing in Street Churros. Minyak yang digunakan pun sentiasa ditukar untuk memastikan kualiti churros yang dihasilkan memuaskan hati.

Oh ye, saya ada buat satu video pendek, boleh tengok kat bawah ni ha. Saja la bosan-bosan kat rumah, edit jadikan video. Do leave some comment on my youtube channel. Komen membina ye, newbie katakan.


By the way, kat Street Churros sekarang dah ada menu set tau. Kira lebih berbaloi dan menjimatkan la kalau order yang set. Kalau nak beli set kombo pun ada jugak, boleh makan beramai-ramai. Nanti korang cubalah sendiri ye. Kalau ikutkan semua pun sedap. Tapi paling saya recommend buat masa sekarang adalah Churro Fries dan Ice-Cream Churros. Terbaik! Yang ice-cream churros tu, dorang guna swiss cheese ice-cream tau.


For more info korang boleh check kat page dorang.

Facebook : https://www.facebook.com/StreetChurrosMY/
 Website : http://streetchurros.com.my/
 Instagram : https://www.instagram.com/streetchurrosmy/


Street Churros Sogo KL
LG-L4, Kompleks Sogo,190 Jalan Tunku Abdul Rahman, City Centre 50100 Kuala Lumpur
Tel : 03-22028898

Street Churros One Utama Mall
LG-319A, Lower Ground Floor, 1 Utama Shopping Centre 1, Lebuh Bandar Utama, Bandar Utama City Centre, Bandar Utama, 47800 PJ Selangor
Tel : 03-76810710

Street Churros IOI City Mall
LG-66A Lower Ground Floor IOI City Mall, 62500 IOI Resort City, Putrajaya
Tel : 03-89592110

Street Churros Sky Avenue
T2-12, Level T2, Sky Avenue, Genting Highlands Resorts, 69000 Genting Highland, Pahang
Tel : 03-61013110

Street Churros Berjaya Times Square
LG-36, Berjaya Times Square, No 1 Jln Imbi, 55100 KL
Tel : 03-21106210

Street Churros MyTOWN
Lot B1.046, MyTOWN Shopping Centre 6, Jln Cochrane, Seksyen 90, Taman Maluri, Cheras, 55100 KL
Tel : 03-92011099

Street Churros Empire Shopping Gallery
LK02A, Empire Shopping Gallery, Jln SS16/1, SS16 47500 Subang Jaya Selangor
Tel : 03-56121055

13 comments:

  1. Wah dah ada Churros kat KL sogo.. Senang la nak dtg nanti lepas ni

    ReplyDelete
  2. Zaza memang teringin sgt nk rasa churros ni.. Tgk ramai jgk rkn2 share ttg Churros.. Moga ada la rezeki nak merasa nanti.. Hehe

    ReplyDelete
  3. Nnt nak try yg fries tuu...dato' lama dah x ajak kita g street churros ni..hahahaha

    ReplyDelete
  4. Ya Allah melting tgok churros tu dgn aiskrim tuu

    ReplyDelete
  5. Kenapa jauh sangat kedah dengan KL. Sedapnya. Dah lama teringin. Fries dengan ice cream churros tu memang menggoda sungguh.

    ReplyDelete
  6. Ok tunggu lah sampai Jay bee nanti, baru lah kawan dapat rasa hehe

    ReplyDelete
  7. Sedapnyer Emi. Belanja la. Serius tak ajin make churros ni

    ReplyDelete
  8. Oowhh. Saya rasa seperti pernah lihat street food seakan pastry ni di kuantan. Tapi bukanlah street churros. Memang sedap. Tengok aiskrim tu sahaja menggiurkan. Insha Allah ada rezeki leh join ngap sekali.

    ReplyDelete
  9. Bestnya Emi !! Nak cuba jugak lah nanti. Selalu nampak just lalu je. InsyaAllah next time kalau nampak, nak singgah. Gambar2 nmpk menyelerakan sgt !

    ReplyDelete
  10. Belum pernah cuba tapi nampak mcm sedap je...

    ReplyDelete
  11. Dh lama tvk street churros sblm ni tapi jauh... skrg dh dkt sogo..boleh mintak adik ipar belikannn

    ReplyDelete
  12. Memang pernah makan sebelum ni, memang sedap sangat. Lepas baca entry ni teringin nak makan lagi...

    ReplyDelete
  13. Sedapnya churros...kita pun suka sgt churos ni...
    Crunchy but buttery inside

    ReplyDelete

Kindly leave your comment/feedback here.