Saturday, January 25, 2014

Bila hilang kemanusiaan.



Sayu nya la hai rasa hati bila baca pasal kes pembunuhan bayi umur 2 tahun tu . Sedih sangat . Sekecil itu , dia belum faham apa - apa pun . Disakiti sampai macam tu , ke mana la perginya kemanusiaan . Sungguh , dunia makin kejam . Bayi secomel itu dibunuh kejam . Anak kan amanah dari Tuhan , rezeki yang Dia beri . Bukan sekali ni je kes bayi / kanak - kanak meninggal dibunuh . Makin menjadi - jadi pulak jenayah kejam kat Malaysia ni . Berbahagia lah wahai anak - anak kecil yang teraniaya sekalian . Sesungguhnya syurga tempat kalian . Saya sendiri walaupun masih bujang & belum punya anak , terasa sangat suka , bahagia , gembira bila ada kanak - kanak / baby disekitar . Setakat ni saya ada 6 orang anak saudara . Dari umur 10 bulan hingga la 7 tahun . Semuanya comel dimata saya , semuanya sangat polos . Saya sebagai mak sedara ni punya la sayang sangat kat anak - anak sedara , macam mana la pulak sayangnya mak ayah dorang tu kat anak - anak . Tak faham sungguh la saya dengan orang yang sanggup berkasar apatah lagi bunuh kanak - kanak / baby ni . Hati yang kusut serabut boleh jadi sejuk dan tenang saat pandang wajah baby & kanak - kanak yang sangat suci tu . Mereka didatangkan dari syurga , bersih dari sebarang dosa . Tak ada simpati langsung ke di hati si pembunuh tu ? Comel kan baby tu , semua baby pun comel . Takde perikemanusiaan sungguh . Emo sungguh la rasanya tiap kali ada kes pembunuhan baby / kanak - kanak ni . Apa nak jadilah dengan manusia sekarang . Kalau pun kita bukanlah orang yang baik sangat , at least tak payah la jadi jahat . Ya Allah , tak tahu la apa balasan yang setimpal dengan perbuatan si pelaku tu . Hukuman mati pun rasanya seolah tak cukup . Derita si kecik tu hingga ke nafas terakhir , bukan kita tahu .  Ya Allah , mintak jauh dari hal sebegini menimpa insan - insan terdekatku , insan - insan sekelilingku .



Hargai nyawa tak kira siapa orang tu . Semua orang berhak hidup di bumi Allah ni . Kita bukan Tuhan nak cabut nyawa orang :(

1 bLOggEr cUmiL:

nana kimie said...

ephyra the best!hihi