Pengalaman Tumpah Darah Ketika Bersalinkan Anak Pertama - emilinda

Friday, June 19, 2020

Pengalaman Tumpah Darah Ketika Bersalinkan Anak Pertama

Terasa nak kongsi pengalaman dan detik-detik bersalinkan anak sulung saya, Yusuff Althaf kat sini. Buat kenangan. Nanti boleh baca balik lain kali.

Due date saya sepatutnya 24 April 2020. Tapi disebabkan saya ada GDM, so tak boleh postdate. Doktor suruh pergi serah diri 23 April kalau baby belum nak keluar lagi. Tak nak kena induce punya pasal, hari-hari saya duk pujuk baby suruh keluar awal. Sepanjang minggu-minggu terakhir tu memang takde tanda-tanda nak bersalin sangat pun. False contraction pun berapa kali je. Tapi dah dekat nak bersalin tu la makin menjadi-jadi craving ABC la, craving air milo kotak la. Nasib baik ada kedai yang jual ABC take away walaupun tengah musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

19 April sekitar jam 4 pagi tersedar sebab duk rasa sakit. Sakitnya tak teruk sangat, kiranya masih boleh bertenang lagi la. Cuma kekerapan sakit tu dalam 5 minit sekali. So saya kejut suami. Dua-dua blur, dah nak bersalin ke? Takde air ketuban atau darah pun yang keluar. Hanya sakit semata. Dah try pergi toilet kot la itu sakit nak buang air besar aje ke. Tapi tak hilang jugak sakitnya. End up saya kejut kakak & mak tanya, sakit macam ni dah nak bersalin ke? Dorang suruh terus ke hospital. Lepastu tukar baju then kejut adik minta tolong drive kan ke hospital. Kot la kalau pergi berdua dengan husband je, kang husband terlebih panik susah jugak. Almaklum pengalaman pertama.

Sepanjang nak ke hospital tu ada 1 roadblock. Husband just bagitahu isteri nak bersalin, then polis tu tak banyak tanya dah. Husband ada bawak air mineral dan biskut konon nak suruh makan dulu alas perut. Tapi dah sakitnya makin menjadi-jadi, memang tak ingat nak makan dah masa tu.

Sampai hospital sekitar jam 5 pagi. Husband hantar ke area labour room then dia pergi setelkan urusan pendaftaran dan lain-lain. Adik pergi cari parking. Nurse dan doktor yang incharge check bukaan, rupanya dah 4cm-5cm masa tu. Tapi waktu tu ada satu masalah lain. Bila nurse check tekanan darah/blood pressure (BP), bacaannya tinggi. Nurse tanya, awak memang ada darah tinggi ke? As far as i know takde. Sepanjang duk pergi check up kat klinik selama ni pun okay je bacaan tekanan darah saya. Berkali-kali nurse dan doktor check BP, masih jugak tinggi. So dorang decide kalau bacaan tak turun jugak dorang akan bagi ubat (lupa nama ubat tu apa). And yes memang sampai masa nak bersalin pun tak turun lagi bacaan. Sepanjang duk tunggu bukaan tu, sakit memang makin menggila. Dari semasa ke semasa they all check bukaan. Nurse dah pesan, jangan teran lagi selagi bukaan belum 9/10cm. Sakit punya pasal memang nurse belum suruh teran pun saya dah teran. Masa tu memang tak ingat apa dah. Yang saya tahu, saya nak baby cepat keluar. Dahaga tu tak payah cakap la kan. Berkali-kali saya minta air, sebab dahaga teramat. Akhirnya sorang doktor ni bagi jugak minum air. Bila saya keep on mengadu sakit sangat, ada sorang doktor pelatih lelaki ni offer untuk sedut gas. Saya setuju je sebab tengah sakit kan. Dia cakap kejap saya pergi ambil ye. Tapi eh kejap tu dia datang balik. "Sorry puan, gas habis la".

Dia punya sakit nak beranak tu, berkali-kali la saya panggil nurse & doktor yang lalu lalang, saya cakap dah nak bersalin. Sakit sangat ni. Bila dorang check bukaan, "eh belum lagi ni. Tunggu kejap je lagi". Bila bukaan dah 9cm, baru ramai-ramai doktor dan nurse masuk untuk standby. Macam-macam kata semangat la dorang bagi, tapi masa tu condition saya dah macam tak keruan sangat dah, jadi macam mamai-mamai. Ditambah dengan kurangnya tenaga, so nak pegang kuat-kuat kat pergelangan kaki sendiri pun tak larat. Bergegar-gegar katil duk tahan sakit. Disebabkan pegangan tangan saya dekat pergelangan kaki asyik terlepas, they all pasang besi dekat katil tu untuk letak kaki saya. Sakit dan tak larat punya pasal, dalam mamai tu saya siap request "Takde cara lain ke nak keluarkan baby ni doktor? Operate jela doktor, sakit ni". Pastu salah sorang doktor lelaki ni tegur "Eh awak jangan mintak macam tu. Awak ingat senang ke bersalin operate? Bila operate ni tak mudah ye, ia datang bersama pelbagai risiko dan komplikasi. Puan boleh bersalin normal ni. Puan kena yakin, kami ada untuk tolong". Memang ramai doktor dan nurse masa tu. Semuanya nak bantu saya untuk proses lahirkan anak saya tu. 2 orang nurse tolong tekan perut saya nak bagi baby keluar. Dorang mintak saya teran tapi nafas saya pendek. Rasa teran dah kuat, tak keluar jugak baby tu. Tapi bila datang rasa sakit nak meneran tu memang saya teran jugak semampu saya. Doktor duk bagi semangat suruh teran lagi sebab katanya jantung baby masih kuat, dan kepala baby dah mula nampak. Tinggal saya nak kena teran bagi baby keluar.

Dalam duk meneran tu, sampai satu tahap saya rasa macam tak sedarkan diri sekejap. Kejap je, rasa macam tak dengar apa-apa, semua samar-samar tapi boleh rasa suasana dalam bilik tu sedikit kalut, ada ramai orang. Saya pejam mata. Sedar bila rasa hangat tubuh baby diletakkan atas perut saya. Dengar doktor minta peralatan untuk potong tali pusat baby. Masa tu saya tahu baby saya dah selamat keluar dah pun. Alhamdulillah, baby lahir jam 9.25 pagi. Penat, saya pejam je mata. Sakit dah berkurang sebab baby dah keluar. Masa tu dah tak ramai staf hospital dalam tu. Ada sorang nurse dan 2 orang doktor je. Boleh rasa doktor duk seluk dengan tangan. Saya tanya, doktor tengah buat apa tu? Doktor cakap dia tengah usaha untuk keluarkan uri, sebab uri saya macam susah sikit nak keluar. Selain diseluk, boleh rasa doktor tekan-tekan perut saya untuk keluarkan darah dan apa yang patut. Lama lagi ke doktor? Katanya lepas keluarkan uri, dia akan bersihkan darah then jahit luka. Baby saya macam mana doktor? Baby sihat, tapi akan ditahan untuk pemantauan dulu sebab kita guna vacuum tadi untuk keluarkan baby. Walaupun doktor dah bius, tapi memang rasa sakit umpama dijahit hidup-hidup ye. Saya sembang jugak la dengan doktor dengan harapan rasa sakit tu tak terasa sangat bila saya tak fokuskan pada kesakitan.

Lepas dah setel jahit luka, saya ditolak ke satu bilik lain untuk pemantauan. Diorang nak pantau bacaan darah saya dan lain-lain hal sebelum dimasukkan ke wad. Lama jugak la saya kat bilik tu sebab setiap kali nurse datang untuk check tekanan darah, bacaannya masih tinggi. Saya berhubung dengan suami hanya melalui whatsapp. Bagitahu dah selamat bersalin apa semua. Suami memang ada je kat kawasan hospital tu duk menunggu walaupun tak boleh teman isteri kat dalam. Nasiblah bersalin musim Covid-19 ni. Lepas bersalin memang rasa lemah sangat. Dah la masih ada rasa sakit walaupun tak seteruk sakit contraction sebelum bersalin. Nak ke toilet untuk tukar pad pun nurse yang tolong tolak guna wheelchair. Berkali-kali saya ke toilet untuk tukar pad sebab darah banyak sangat. Sampai naik pelik nurse yang bertugas. Kerapnya awak tukar pad? Saya senyum jela. Darah memang banyak, sampai melimpah merata-rata kat cadar. Berkali-kali jugak nurse tukar cadar.

Saya ni takde pengalaman bersalin. Ini pengalaman pertama. Jadinya saya memang tak tahu seberapa banyak darah akan keluar lepas bersalin. Macam mana rasanya lepas bersalin? So saya fikir rasa sakit yang saya hadap tu, dan kuantiti darah yang banyak tu adalah perkara normal yang dilalui oleh setiap wanita lepas bersalin. Serious saya ingat itu normal. Duk mengadu jela kat suami melalui whatsapp. Sampai la nurse yang incharge petang tu tolong tolak saya ke tandas untuk tukar pad. Dia tegur katanya muka saya pucat sangat ni. Lepas dah tukar pad, dia baringkan saya kat katil. Dia minta untuk check jahitan luka saya. Bila dia tarik pad yang saya pakai, darah memang banyak. Time tu muka dia dah lain sikit "Eh tak normal ni. Kejap ye saya panggil doktor". Sorang doktor perempuan datang, seluk dan tarik keluar ketulan darah beku. Memang banyak, penuh satu plastik. Tiap kali dia tarik keluar darah beku, memang rasa hangat je darah tu lalu keluar. Kebetulan ada beberapa orang doktor lelaki buat rondaan. Dorang duk discuss sesama dorang pasal darah beku tu. Salah sorang doktor lelaki tanya, tadi doktor mana yang jahit luka awak ye? Memang saya tak ingat la kan doktor yang jahit luka tu nama apa. Bila dikelilingi ramai doktor dan dari perbualan dorang tu kita tahu ada something wrong, memang rasa nak menangis. Cuak semua ada. Dari perbualan dorang katanya ada komplikasi yang dipanggil hematoma. Lebih kurang macam tumpah darah la kot. Doktor cakap suruh get ready untuk ke bilik bedah. Kena buka balik jahitan untuk keluarkan darah beku & fix apa yang patut. Tuhan je tahu perasaan saya masa tu. Sungguh, dengan keadaan lemah macam tu nak kena lalui proses buka balik jahitan bersihkan semua, memang saya dah fikir macam-macam. Ajal aku dah tak lama ke? Kalau ada silap sikit masa dorang buat tu nanti, what will happen to me? Memang susah nak kekal positif, suami pun tak disisi. Sempat saya tanya nurse, nanti doktor buat semua tu dia bius tak? Nurse cakap memang doktor akan bius.


Bermulalah dari situ saya ditolak ke pelbagai jenis bilik untuk persediaan sebelum masuk bilik bedah. Yela, dorang nak scan tengok lepas tu entah apa lagi entah. Saya bagitau suami melalui whatsapp je. Masa ni rasa sedih, takut semua ada. Rasa rindu nak suami peluk tenangkan kita. Tapi melalui whatsapp jela boleh. Malam sekitar jam 9 lebih saya ditolak ke bilik bedah. Masa ni phone memang dah serah kat nurse untuk disimpan. Sayunya hati rasa masa tu. Sebelum pergi tak habis-habis whatsapp suami mintak maaf, mintak dia doakan.

Sampai bilik bedah, ada sorang doktor brief saya tentang prosedur yang dorang akan buat. Lepastu saya turunkan tandatangan untuk kebenaran. Awalnya dorang nak bius saya separuh badan dari pinggang ke bawah. Kira dalam separuh sedar la kot. Tapi end up dorang decide untuk tidurkan saya terus sebab katanya condition saya berisiko tinggi kalau bius separuh badan. Berkemungkinan boleh lumpuh lepas tu. Dorang bagi gas untuk saya sedut. Lepas 2 atau 3 kali sedutan, memang saya tak sedar pape dah. Saya hanya sedar bila sayup-sayup dengar suara diorang kejut saya "Puan, bangun puan. Tahniah puan, dah selamat semuanya". Dalam keadaan masih mamai, saya ditolak keluar dari bilik bedah. Masa tu baru terpandang muka resah gelisah suami yang duk menunggu kat luar. Rasa sebak, sedih sayu semua ada bila nampak suami. Sempat la jumpa kejap sebelum nurse tolak saya masuk ke bilik pemantauan tadi. Ayat pertama yang saya cakap kat suami adalah "Abang, nak air", tapi tak kedengaran sangat sebab tekak saya terasa perit sangat. Suami pandang nurse, nurse cakap "Belum boleh minum air lagi. Lepas beberapa jam baru boleh minum". Dah sampai ke bilik, saya tengok jam di dinding rupanya dah pukul 3 lebih. Punyalah lama saya kat bilik bedah. Apalah perasaan suami saya sepanjang menunggu tu agaknya.

Saya tidur sampai la sekitar jam 6 pagi nurse datang kejut sambil bagi air milo dan roti. Katanya dah boleh minum. Saya masih dipantau di situ, sampailah malamnya baru dimasukkan ke wad. Disebabkan komplikasi tu, dalam 5 hari jugak la saya kat hospital. Terlalu banyak darah yang hilang, so 3 pek darah ditransfuse. Sepanjang 5 hari tu memang nightmare la. Kedua-dua lengan saya sampai bengkak-bengkak dan sakit-sakit dek kerana terlalu kerap dicucuk untuk ambil darah, drip air, ubat dan transfuse darah. Hari ketiga baru saya dapat jumpa suami ketika waktu melawat. Dan haritu jugaklah baru saya larat jenguk anak kat NICU. Hari ketiga baru dapat tatap wajah anak sendiri. Itu pun ditolak oleh suami guna wheelchair. Tapi masa tu baby tengah tidur. Malamnya nurse dari NICU datang hantar baby ke katil saya. Katanya baby dah discharge, so baby boleh duk sekali dengan ibu dalam wad.

Sebaik sahaja baby dihantar ke wad untuk bersama saya

Baby ada jaundice, tapi tak teruk sangat

Pengalaman melahirkan anak sulung ni memang akan ingat sampai bila-bila. Bukan mudah rupanya nak lahirkan anak. Seolah-olah pergi berperang tapi belum tentu pulang dalam keadaan masih bernyawa. Isk, macam mana la mak hadap 9 kali beranak. Nasib saya bersalin ketika musim wabak Covid-19, so suami tak boleh teman. Yang tu saya memang awal-awal lagi dah redha dah suami tak boleh teman. Cuma bila proses bersalin tak selancar yang kita fikir, dan ada pulak komplikasi selepas bersalin. Memang masa tu rasa perlukan suami disisi. Alhamdulillah walaupun suami tak berpeluang teman dalam labour room, tapi suami banyak bagi support lepas bersalin. Sekarang bila pandang muka anak waktu dia tengah tidur, rasa berbaloi segala kesakitan tu. Tapi kalau nak suruh beranak lagi sekali, hmmm pikir banyak kali jugak tu bhahahah. Tunggulah Yusuff dah besar nanti. Lagi 3 atau 4 tahun ke. Bagi Yusuff besar dulu. Saya sendiri pun perlukan ruang dan masa agar lebih bersedia lepas ni.



By the way lepas dah discharge hari tu, ada tanya suami apa dia rasa masa duk tunggu saya kat hospital. Katanya macam-macam dia fikir, risau tu memang ada. Lagi pulak bila tahu ada komplikasi. Dah la nurse tak update pape pun. Dia tak tahu pun samada saya dah ditolak ke bilik bedah atau belum. Dia duk tunggu je kat luar area labour room. Bila dah lama sangat, dia tanya nurse. Nurse cakap dah kat bilik bedah. Barulah dia ke bilik bedah, tunggu kat luar sorang-sorang. Risau, takut semua ada katanya. Macam-macam kat fikiran masa tu.


Time ni dah balik ke rumah

Alhamdulillah semuanya selamat. Saya pun dah makin sihat, baby pun alhamdulillah sihat. Yusuff dilahirkan dengan berat 3.37kg , agak besar ye. Terima kasih untuk semua staff HUSM atas layanan sepanjang saya kat hospital. Terima kasih untuk nurse & doktor KKIA Taman Pantai Indah, Klinik Myfamily by Mysonoworld Ampang, Klinik Desa Telaga Ara, dan Klinik Kesihatan Gunong.

21 comments:

  1. Tahniah Emi. Pengalaman sangat kan. Pengorbanan seorang ibu. Comel Yusuff

    ReplyDelete
  2. Allahu...besar dugaan menjadi ibu. anak pertama pulak tu. Semoga yusof menjadi anak soleh. amiinnn

    ReplyDelete
  3. Tahniah puan. Sempga anak puan menjadi penyejuk hati ibu bapa ya. Dan jadi anak yang soleh/solehah

    ReplyDelete
  4. Inilah namanya sebuah pengorbanan dalam melahirkan seorang zuriat. Moga akan jadi kenangan terindah sampai bila bila..

    ReplyDelete
  5. Allahu. Tahniah di atas kejayaan mengharungi semua itu. And Yusuff kenapa la comel sangat tu? Geram tengok pipi dia

    ReplyDelete
  6. Seronok baca pengalaman ibu-ibu bersalin. Alhamdulillah selamat semuanya. Comel sangat baby

    ReplyDelete
  7. Congratulation on the delivery and your son so cute. His skin so fair. You so brave.

    ReplyDelete
  8. pengalaman yg kena simpan di sini.. anyway tahniah atas kelahiran baby comel

    ReplyDelete
  9. Macam2 perasaan muncul bila baca pengalaman ni. Betapa hebatnya seorang ibu untuk melahirkan anak. Terus saya rindu mak dekat kampung.

    ReplyDelete
  10. Tahniah Emi...Allah berderau bacanya...Sis beranak 3 ni paling takut memang tumpah darah laaa, mak atuk dulu banyak pesan...alhamdulilah semuanya normal..

    ReplyDelete
  11. Tahniah emi..
    Dah jadi mommy..
    Ensemnya yusoff..
    Allah.. kta yng baca pun rsa seram je.
    Tp tu la pnglmn ibu ibu kan..

    ReplyDelete
  12. Besar pengorbanan seorang ibu kan. Bila dah tau, terus sebak tengok wajah mak kita. Huwaaa. Lepas bersalin menangis bila mak datang visit. Hahaha.

    Dah habis pantang, selamat berjaga malam.

    ReplyDelete
  13. Wah! Tahniah! Macam tulis live je haha... memang semua org ada pengalaman pertama melahirkan. Masa tu juga fikir tak nak beranak lagi tetapi selepas tu beranak gak haha

    ReplyDelete
  14. seramnya baca pengalaman awak. Time tengah mamai tu boleh pulak dia tanya siapa yang jahit luka. Dah sakit macam tu memang tak la nak ingat. Comelnya baby Yusuff!

    ReplyDelete
  15. Perkongsian pengalaman yang sangat bagus sis. boleh jadi sebagai rujukan pada mereka yang memerlukan.

    ReplyDelete
  16. Seriau bca kena bukak balik jahitan. Ena pon tumpah darah ank pertama tp sebab anemia. So mmg ada risiko. Cuma kedua ni dah pandai sikit lepas bersalin perut masih sakit lepas 1jam.terus panggil doc balik die kuarkan darah beku semula. Sbb selagi ada darah beku selagi tu perut sakit taw. So masuk wad perut x sakit dah.

    ReplyDelete
  17. ngeri pula baca pengalaman akak tapi lepas dapat tengok baby terus rasa lega kan

    ReplyDelete
  18. Harapnya semua okay!And your baby looks so adorable. Praying for the best.

    ReplyDelete
  19. hopefully akak and baby sihat2 aje. painful experience

    ReplyDelete
  20. Same pngalaman tu terimbau kembali 2015. Trauma

    ReplyDelete

Kindly leave your comment/feedback here.