Tingkatkan Potensi Diri Melalui Program Nak Ubah Hidup (NUH) 2020 - emilinda

Thursday, February 27, 2020

Tingkatkan Potensi Diri Melalui Program Nak Ubah Hidup (NUH) 2020

NAK UBAH HIDUP (NUH) 2020

Assalamualaikum & hai korang! Sekitar bulan lepas ada member ajak saya join Program Nak Ubah Hidup (NUH) 2020. Alah, program motivasi untuk para usahawan atau bakal usahawan anjuran pihak Richworks. Rasanya ramai yang tahu pasal program ni, dan ramai yang memang pernah join Program Nak Ubah Hidup (NUH) ni pada tahun sebelumnya. Jujur cakap, saya rasa excited sangat bila member ajak join program ni. Yela, saya memang minat bab berniaga dan sejujurnya saya memang dah lama teringin nak join program anjuran Dr Azizan Osman ni. Selama ni duk baca perkongsian orang lain tentang luarbiasanya aura dan semangat yang mereka perolehi dari Program Nak Ubah Hidup (NUH) ni.


Sedikit sebanyak tentang Program Nak Ubah Hidup (NUH) 2020 ini. Ianya merupakan program 3 hari berturut-turut yang diadakan bagi membantu usahawan atau bakal usahawan untuk meningkatkan tahap potensi diri, tahap kehidupan dan tahap kewangan melalui perancangan bisnes yang Berjaya dan menguntungkan. Beberapa tahun yang lepas saya pernah join program lain yang diadakan oleh Dr Azizan Osman (yang tu program separuh hari). Lepas je habis program tu memang semangat berkobar-kobar, motivasi diri rasa menjunam naik.



Jangan tak tahu, Program Nak Ubah Hidup (NUH) 2020 ini bukan sahaja dihadiri oleh warga Malaysia, bahkan turut dihadiri oleh peserta dari Brunei dan Singapura. Jumlah keseluruhan peserta adalah seramai 13,000 orang. Dari pagi hingga ke malam, Setia City Convention Center (SCCC) dibanjiri oleh para peserta program Nak Ubah Hidup (NUH) 2020 ni.


Yang syoknya, untuk NUH 2020 ni ada penampilan istimewa Perdana Menteri Malaysia iaitu Tun Dr Mahathir Bin Mohamad pada hari kedua berlangsungnya program.

Selama 12 tahun (2008-2020) pengalaman dalam menganjurkan program dengan tujuan yang sama, ternyata semakin ramai orang yang tahu dan faham bahawa sebenarnya perniagaan dapat membantu mereka meningkatkan kualiti hidup dan tahap pendapatan mereka. Tapi, nak mula berniaga ni kena lah ada ilmu yang betul di dada. Barulah perniagaan tu ada hala tuju yang pasti. Kebiasaannya apabila sesuatu pernigaaan tu tiada hala tuju yang pasti, ramai usahawan yang tidak mampu terus bertahan dalam perniagaan yang dimulakan. Dalam tempoh 3 tahun pertama, ada ramai yang gulung tikar, mengalami kerugian dan ramai juga yang terpaksa menanggung beban muflis akibat perniagaan tidak berjalan lancar seperti yang diimpikan.


Disebabkan perkara sebeginilah, Richworks International dan pengasasnya Dr Azizan Osman cuba menghulurkan bantuan. Dr Azizan Osman sendiri pernah melalui liku hidup yang sukar dalam membangunkan perniagaan dan pernah bermula dengan hanya menjual sabun dan kelapa. Beliau juga pernah mengalami kegagalan dalam perniagaan dan disebabkan itulah beliau cuba bantu lebih ramai orang agar dapat mengubah hidup ke arah yang lebih baik.

Kalau dilihat dalam kalangan para usahawan tempatan yang berjaya zaman sekarang, ramai merupakan anak didik Dr Azizan Osman. Hasil bimbingan beliau, ribuan usahawan tempatan Berjaya mendapat hasil jualan di luar jangkaan. Rata-rata anak didik Dr Azizan Osman datang dari pelbagai pelosok negeri, termasuk usahawan dari luar bandar. Sesetengah dari mereka hanya bermula dengan produk/perkhidmatan yang biasa-biasa sahaja (seperti menjual baju kurung, kek, masak char kuey teow), tetapi mereka berjaya mandapatkan hasil jualan jutaan ringgit. Tak termotivasi ke kita dengan kejayaan orang lain?


Eriyca Baiduri dari Noir Health & Beauty merupakan salah seorang anak didik Dr Azizan Osman. Didalam satu sesi forum, Eriyca Baiduri berkongsi kisah kejayaan beliau dimana beliau memulakan bisnes pada tahun 2017. Pada ketika itu, Facebook Live tengah trending. Pada awalnya Eriyca Baiduri hanya berkongsi tips-tips kecantikan menggunakan platform Facebook Live. Surprisingly, dalam masa sebulan followers Eriyca Baiduri terus naik dari 10 orang ke 8,000 orang. Dari situ, Eriyca Baiduri mula menuntut ilmu marketing dalam salah satu program anjuran Richworks iaitu Millionaire Marketing Mastery (MMM) dan seterusnya menjadi salah seorang ahli Titanium (sebuah program menthorship yang mendapat bimbingan secara dekat dengan Dr Azizan Osman). Hasilnya, dari sales RM3.2 juta pada 2018 naik mendadak kepada RM18.3 juta pada 2019. Melalui perniagaannya, Eriyca Baiduri mempunyai seramai 3,000 ejen dan 120 stokis di seluruh Malaysia. Paling mengujakan, Eriyca Baiduri turut menghadiahkan sebuah kereta Mercedes-Benz kepada top stokis beliau.

Satu lagi kisah usahawan berjaya dibawah didikan Dr Azizan Osman yang menarik perhatian saya adalah kisah Rosli Ismail dari Oli Collection. Pada awalnya Rosli Ismail hanya menjual cadar selama 20 tahun, tetapi pada satu tahap perniagaan beliau stuck dan seolah tidak mampu pergi jauh. Pada tahun 2016 sehingga 2018, sales beliau menurun disamping mengalami pelbagai cabaran lain. Enggan berputus asa, Rosli Ismail mendapatkan bimbingan Dr Azizan Osman. Sebelum menjadi ahli Titanium, sales beliau hanya RM4 juta dalam masa 20 tahun berbisnes. Tapi pada tahun 2019, sales beliau mencapai RM13.3 juta dan mempunyai 300 orang stokis. Beliau juga berjaya membina semula sebuah Maahad Tahfiz Sains Oli yang telah hamper ditutup sebelum ini.

Bila baca kisah-kisah yang inspiring macam ni, dapat saya simpulkan bahawasanya dengan adanya mentor, ilmu dan juga tindakan berterusan dari para usahawan, kejayaan pasti boleh dimiliki. Program sebegini bukan sahaja membantu usahawan mencapai jualan yang biasa-biasa, bahkan mendapat jualan yang luar biasa.


TENTANG AZIZAN OSMAN

Seorang World Class Business Educator dan Asia's No.1 Business, Marketing & Leadership Coach terkenal dengan keupayaan uniknya untuk membimbing anak muridnya sehingga mendapat kejayaan yang memberangsangkan dan beribu-ribu pemilik perniagaan dan usahawan telah berjaya menerusi strategi dan metodologi kejayaannya yang telah terbukti untuk meningkatkan pertumbuhan perniagaan mereka dari sifar hingga berjuta-juta.

Visi Dr Azizan Osman hari ini adalah
▪ Untuk mengurangkan kadar kemiskinan di dunia
▪ Meningkatkan pendapatan setiap isi rumah kepada lebih RM200 ribu setahun
▪ Mewujudkan legasi 100,000 jutawan pada tahun 2030


TENTANG RICHWORKS INTERNATIONAL

RichWorks International adalah penganjur acara dan seminar terbesar di Malaysia dalam bidang pembangunan keusahawanan dan pemasaran. Visi RichWorks adalah menjadi 'Netflix' Pendidikan Usahawan dengan 100 juta pelanggan menjelang 2025 dengan akses mudah ke kandungan berorientasikan results dan penyelesaian yang dipercayai di platform dalam talian - RichWorks.com untuk Inspire, Educate & Add Value kepada komuniti di seluruh dunia.


Sepanjang 12 tahun sejak 2008, RichWorks telah melatih lebih dari 10,000 syarikat menerusi Master Coach Azizan Osman, yang menarik lebih daripada 650,000 peserta dan pelanggan dalam lebih daripada 1,500 acara dan seminar dan RichWorks berjaya melahirkan lebih 700 Small Medium Enterprises (SMEs) menerusi program mentoring RichWorks - Titanium dan SPIRE. Dengan rekod prestasi terbukti, strategi perniagaan dan program mentoring yang berimpak, RichWorks berjaya membantu membina beribu-ribu usahawan dan jutawan yang berjaya hanya dalam tempoh 6 - 24 bulan.

Antara topik dan pengisian program adalah:
1. Pengurusan Bisnes
2. Pemasaran
3. Jualan
4. Pematuhan Undang-Undang
5. Perakaunan & Percukaian
6. Operasi
7. Kepimpinan
8. Pembangunan Diri
9. Pelaburan


TITANIUM RICHWORKS

Program High Net Worth Coaching adalah Program “Mentoring Membership” setahun untuk membimbing bisnes melangkah dengan lebih cepat dan berkesan dengan menunjukkan cara, jalan dan kaedah terkini untuk kembangkan bisnes 10X ganda secara luar biasa. Antara kriteria pemilihan untuk program mentoring ini adalah bisnes yang telah mencecah jualan bulanan RM100,000 sebulan.

Sejak 2015, menerusi program Mentoring Titanium RichWorks, Dr Azizan Osman telah memberi bimbingan kepada lebih 700 usahawan cekal dalam perkembangan dan pertumbuhan perniagaan mereka yang luar biasa dan jumlah anggaran jualan tahunan untuk kumpulan ini mencecah lebih RM800 juta setiap tahun. Antara perniagaan yang berkembang luar biasa menerusi program ini dengan bimbingan Dr Azizan Osman termasuk Nurraysa Beauty, Das Abdul Global (DAG), Momentum Internet, Noir, Hasnuri, Sabella, Mamasab, Sambal Che Nor, Jamumall, Eskayvie, Rempah Mak Siti, Unlimited Dreams Sdn Bhd dan banyak lagi.


SPIRE RICHWORKS

SPIRE adalah Program “Mentoring Membership” setahun yang membantu usahawan yang berniaga dengan jualan minima RM30,000 sebulan untuk terus tambah ilmu dari segi Sales & Marketing, Compliance, Operations dan Leadership. Program ini juga membantu bisnes usahawan untuk berada di landasan yang betul dalam membaik pulih sistem bisnes supaya mereka lebih cepat berkembang. Misi dalam SPIRE juga adalah untuk mengubah cara usahawan dan syarikat membina bisnes dengan menawarkan pembelajaran melalui bimbingan secara online dan untuk usahawan menyusun jadual secara efektif dengan menonton ilmu terkini “At anywhere & At anytime.”

Antara industri yang dipelopori oleh Anak Didik Dr Azizan Osman termasuk:
1. Fesyen dan pakaian
2. Kesihatan dan kecantikan
3. Makanan dan minuman
4. Pendidikan dan latihan
5. Perkhidmatan profesional (doktor / peguam / akauntan / dan lain-lain lagi)
6. Perkhidmatan kewangan, insurans atau takaful
7. Pembinaan / kejuruteraan / telekomunikasi / pembekalan
8. Perladangan dan pertanian

Jumlah anggaran jualan tahunan untuk kumpulan ini sejak SPIRE ditubuhkan pada November 2018 telah mencecah lebih RM350 juta setahun.


Untuk maklumat lanjut boleh layari https://nakubahhidup.com/ dan juga korang dah boleh menempah slot korang untuk program NUH akan datang. Jom tingkatkan potensi diri!

15 comments:

  1. nak ubah hidup ni kena ada tekad. tekad nak usaha sedaya upaya. ilmu. cekal.
    if not, camne nak sukses, kan :)
    attending this kind of seminar surely dpt meningkatkan semangat, beri idea dan jadik sgt berwawasan.

    ReplyDelete
  2. bangga dengan kejayaan anak melayu bernama Dr Azizan ni..teringin nak join dia punya program..sis pun minat meniaga dan ingin jd usahawan..

    ReplyDelete
  3. Teringin jugak nak join program NUH nie tapi tak kesampaian..mungkin next time..tengok ramai jugak berjaya di didik oleh Dr Azizan

    ReplyDelete
  4. Pengalaman yang memang mengejutkan lah masa saya pergi hari tu. first time pergi. Tun Dr Mahathir datang pilak tu

    ReplyDelete
  5. Bestnya dpt join program NUH ni. Kenalan nur ramai juga yg dah merasa pergi. Nampak perubahan ketara dlm hidup mereka. In shaa Allah turn nur juga 1 hr nanti

    ReplyDelete
  6. Ramainya peserta event ni. Siap ada Tun M datang mestilah kejayaan Dr Azizan ni dikagumi. Nak pergi jugalah nanti acara ni.

    ReplyDelete
  7. Bagus prog mcm ni. Terutama bagi mereka yg ingin memotivasikan diri untuk berjaya

    ReplyDelete
  8. ramainya datang. mesti masing2 pun semangat giler nak berjaya kan. yang pnting action plan slepes program kan.

    ReplyDelete
  9. Nak mengubah hidup yang telah kita jalani secara rutin sekian lama memang susah. Maka kita perlu merujuk pada yang pakar dan yang lebih berpengalaman kan

    ReplyDelete
  10. Memang best gi program NUH ni sebab banyak benda kita boleh pelajari

    ReplyDelete
  11. Ramainya yang datang program NUH ni. Sambutan sangat bagus. Lagipun program macam ni sangat baik untuk menambah baik cara berfikir. Nak ubah hidup kena start dari cara berfikir dulu kan - Blog Sofinahlamudindotcom

    ReplyDelete
  12. Alaaa Emi ni menggamit memori sungguh. Kita rindu semangat kat NUH. okay switch!!!

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah, tahun 2020 ni tahun perubahan. Ramai juga nampaknya yang join seminar Nak Ubah tahun ni. InsyaAllah saya pun ingin berubah

    ReplyDelete
  14. Bestnya dapat join seminar macam ni.. memang pemberi semangat untuk mereka yang ingin berjaya dalam dunia bisnes

    ReplyDelete
  15. Siapa lagi nak ubah diri kita kalau bukan diri kita sendiri kan...kalau ikut program macam, semangat aura positif tu automatik serap kat kita kan...

    ReplyDelete

Kindly leave your comment/feedback here.