Lokasi Best untuk Snorkeling di Malaysia - emilinda

Friday, January 24, 2020

Lokasi Best untuk Snorkeling di Malaysia

Snorkeling merupakan salah satu aktiviti utama yang paling diminati bagi seseorang yang amat cintakan alam semulajadi, lebih-lebih lagi bagi mereka yang jatuh cinta pada keindahan kehidupan marin. Saya sendiri tidak terkecuali. Bagi saya, snorkel ni aktiviti yang akan bawak korang mengembara ke satu alam yang bukan hari-hari korang boleh tengok. Sesetengah orang merasa takut untuk mencuba aktiviti snokel ini. Tapi percayalah, korang kena beranikan diri mencuba kerana sekali korang cuba memang korang akan jatuh cinta dan teringin nak snorkel lagi.


Jadi hari ni saya nak kongsikan kat korang beberapa lokasi dalam Malaysia yang best untuk korang snorkel dan mengembara sendiri alam hidupan marin ni. Sebenarnya selain snorkel, korang boleh je pilih untuk scuba. Tapi scuba ni dia agak complex dan rumit berbanding snorkel, dan memerlukan bajet yang lebih sedikit. So saya cadangkan korang bermula dengan snorkel je dulu, nanti bila dah minat sangat, baru boleh slowly standby bajet untuk dapatkan lesen menyelam dan beli sendiri peralatan menyelam. Okay?

Back to the point, lokasi menarik untuk snorkel. Banyak yang ada kat Malaysia ni. Korang tak payah pening-pening nak pergi Maldives ke, Phuket ke, Indonesia ke. Memang la laut kat negara orang tu cantik. Tapi kalau bajet tak berapa tinggi, lokasi kat tanah tumpah darah kita ni pun dah banyak yang cantik. Kita explore dulu yang dalam negara ni. Kalau korang nak bahagian Borneo, korang boleh ke pulau-pulau di Sabah. Memang terbaiklah pemandangan laut kat sana. Kalau di semenanjung pula, saya sarankan untuk ke bahagian pantai timur.


Baru-baru ni rakan saya baru je balik dari Pulau Redang, Terengganu. Dia ke sana naik flight. Dari rumah nak ke airport, dia ambik train KLIA Express. Alhamdulillah. Katanya perjalanan sangat mudah dan lancer bila naik train KLIA Express, tak terkejar-kejar. Kalau korang nak naik train ni, boleh dapatkan online tiket di KLIA Express online deals dari Traveloka. Mana tau terkena waktu promo. Save bajet dan masa korang dah. So dia landing kat airport Terengganu and terus ambik airport coach untuk ke jeti menaiki feri dan selamat sampai di Pulau Redang.

Masa kat Pulau redang dia memang banyak habiskan masa dengan snorkel dan pusing-pusing pulau dengan menyewa bot dan secara keseluruhannya boleh dikatakan puas hati jugak. Sebab apa yang bestnya kat Pulau Redang ni, dia ada satu lokasi yang digelar ‘Shark Bay’ di Tanjung Tengah. Kat situ kalau korang snorkel pada waktu yang tepat, sekitar bulan April ke Julai, korang dapat tengok baby shark berenang-renang. Comel betul. Tambahan dengan kulaiti air yang jernih dan biru, korang akan nampak terumbu karang dengan jelas. Dinasihatkan jalan dengan berhati-hati, tolong jangan pijak terumbu karang. Sama-sama jaga hidupan ni okay.

Setel untuk Pulau Redang. Sekarang saya nak share mana lagi lokasi best untuk korang snorkel. Kot la korang dah pernah pergi Pulau Redang kan. Let’s go!

Pulau Sipadan
Pulau ni terletak di Sabah dan antara pulau yang terbaik untuk korang snorkel. Kualiti air dengan visibility yang jelas, saya yakin korang akan puas hati dengan hasilnya nanti. Kalau korang nak tau, pulau ni adalah salah satu destinasi paling terunggul di dunia untuk para-para penyelam professional. Kalau korang ada lesen atau sijil yang diiktiraf untuk menyelam laut dalam, ini adalah lokasi yang korang patut pergi. Kat pulau ni, korang dapat melihat penyu dan jerung sebab kedalamannya yang sesuai menjadikan kawasan laut di sekitar pulau ini sebagai jalan bagi hidupan marin ni.

Pulau Sipadan. Sumber : The Vocket

Pulau Tioman
Pulau Tioman merupakan pulau yang terkenal juga bagi aktiviti snorkelingnya. Struktur muka bumi yang menjadikan pantainya mempunyai kedalaman yang cukup sesuai untuk kawasan pembiakan terumbu karang. Korang akan dapat melihat dengan jelas terumbu karang yang ada di pulau ni. Korang boleh singgah di Coral Island untuk teroka lebih banyak hidupan laut yang ada. Kalau dah puas snorkeling, korang boleh cuba untuk berkayak pula kat pulau ni. Gerenti puas hati.

Pulau Tioman. Sumber : Portal Rasmi Majlis Daerah Rompin

Pulau Mabul
Kalau korang nak kan pengalaman snorkeling yang lebih menarik, korang boleh datang snorkeling kat Pulau Mabul ni. Sebab hidupan laut yang ada kat pulau ni adalah sedikit berbeza dari pulau-pulau lain. Korang akang jumpa hidupan laut yang jarang untuk dilihat. Contohnya tumbuhan batu karang dan hidupan laut eksotik yang lain seperti sotong kurita, udang geragau, rumpai laut, ketam dan banyak lagi. Air laut kat pulau ini juga tidak lah dalam seperti di pulau-pulau lain. Jadi, korang akan dapat melihat terus tumbuhan dan hidupan laut dari permukaan air.

Pulau Mabul. Sumber : Libur.com

Pulau Perhentian
Lokasi yang dimiliki oleh Pulau Perhentian ni menjadi satu kelebihan untuk pulau ni terkenal dengan aktiviti snorkeling. Tidak jauh beza dengan Pulau Redang, cuma apa yang ada di pulau ini ialah ia lebih ramai menerima kedatangan pelancong. Semuanya dengan tujuan yang sama untuk snorkeling dan meneroka terumbu karang. Apa yang menarik lagi ialah pulau ini ada menyediakan kursus menyelam scuba daripada PADI Open Water Diver. Kawasan perairannya di pulau ni juga sesuai untuk korang belajar menyelam dari peringkat beginner.

So macam mana? Ada mana-mana pulau yang dah terlintas tak kat kepala korang? Sebenarnya ada lagi pulau-pulau yang best cuma kalau nak senaraikan kesemua memang banyak. Yang saya mention kat atas ni antara pulau yang saya duk aim untuk pergi snorkeling. Kalau korang ada nak share pulau yang best, dipersilakan. Setakat ni je dulu perkongsian kali ini.

13 comments:

  1. Saya paling suka pulau perhentian

    ReplyDelete
  2. tak semestinya nak snorkel ni kena pandai swim kan..yg tak pandai pun boleh snorkel..betul ke?insyallah kalau ada rezeki bolehlah nak snorke kat Pulau Perhentian bulan march nanti

    ReplyDelete
  3. Lamanya tak snorkeling. Teringinnya nak gi pulau mabul & pulau sipadan tu

    ReplyDelete
  4. Mabul mmg lawo gilaaa... Kita da smpai dec lepas.. Memang terlalu cantikkk.. Actually dekat sabah.. Pulau2 dia terlampau cantik.. Sukar nak diganmarkan

    ReplyDelete
  5. Pernah snorkeling kat Pulau Pangkor dan Pulau Tioman dulu dulu. Seronok sangat sebab boleh main2 dengan ikan tapi sekarang ni macam takut pulak nak snorkeling....hehe

    ReplyDelete
  6. last hari tu snorkeling kat Pulau Manukan , antara kokasi paling nak pergi Perhentian dengan Mabul juga ....memang ralit bila dah snork macam berada didunia lain jer ....

    ReplyDelete
  7. Antara pulau pulau yang disebutkan tu sis hanya pernah ke Pulau Tionan je lain blm sampai huhu

    ReplyDelete
  8. Rawlins dah pernah dive kat Sipadan, Redang dan Perhentian masa muda-muda dulu. Underwater world memang indah!!!!

    ReplyDelete
  9. Cantiknye pulau mabul tu. Ada rezeki nak ke sana nanti. Suka gi pulau-pulau

    ReplyDelete
  10. teringin nak snorkeling tapi tak dapat lagi peluang. in shaa Allah suatu hari nanti dapatlah kut pengalaman tu :)

    ReplyDelete
  11. Pernah pergi Pulau Tioman je. Tapi pergi Tioman pun dah rasa macam tak nak balik rumah tau sebab cantik

    ReplyDelete
  12. Ya betul. Semua lokasi Emi bagi tau tu Ruby dah pergi. Memang cantik dan dan dirindui. Snorkeling dalam air jernih dan hidupan laut dia terjaga. Best giler!!

    ReplyDelete
  13. memang Malaysia kaya sangat dengan tempat2 yang menarik dan cantik untuk snorkeling..

    ReplyDelete

Kindly leave your comment/feedback here.